Fandom

Tramwaj Wiki

Tramwaje MAN/Düwag typ M/N

274strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Wagony kolei miejskiej typ M/N - seria wagonów typu: N6C, N8C, N6S, N8S produkowanych w latach 1975-1994 przez niemieckie zakłady DUEWAG z przeznaczeniem na rynek niemiecki. Szablon:Infobox tramwaj

Typ N8C/M8CEdytuj

Typ N8C - produkowany w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik (obecnie DUEWAG). Tramwaj należy do serii M/N, produkowanej na niemiecki rynek w latach 1975-1994.

N8C jest pojazdem wysokopodłogowym, trójczłonowym, ośmioosiowym, dwukierunkowym – posiada drzwi po obu stronach pojazdu oraz kabiny motorniczego na obu końcach. Pojazd wyposażony jest w dwie pary drzwi szerokich oraz dwie pary drzwi wąskich na końcach – brak drzwi w środkowym członie. Drzwi wyposażone są w rozkładany stopień, ułatwiający wejście do pojazdu z poziomu szyn. Wagony posiadają uchylne okna, rozruch tyrystorowy, piasecznice.

Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu – 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kasslu.

Tramwaj może zabrać łącznie 226 osób.

Operator linii tramwajowych na terenie Dortmundu, „Dortmunder Stadtwerke (DSW21)”, w związku z przebudową torowisk naziemnych na podziemne, zmuszony był wycofać wagony Düwag N8C, nie przystosowane do eksploatacji podziemnej.

W 2007 zadecydowano o sprowadzeniu używanych pojazdów typu N8C do Gdańska, w celu uzupełnienia i częściowej wymiany taboru, zdominowanego przez przestarzałe, niekomfortowe i hałaśliwe dla pasażerów składy Konstal 105N. Za jeden sprawny, niewyeksploatowany skład, Gdańsk zapłacił ok. 40 000 euro.

8 lutego 2007 pierwszy w historii Dortmund dotarł do Gdańska. 11 maja 2007 do eksploatacji wprowadzono pierwszy egzemplarz sprowadzony z Dortmundu. Docelowo Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku zamierza do 2011 zakupić wszystkie N8C wycofywane przez DSW21 – łącznie 46 sztuk.

W 2008 ZKM Gdańsk podjął decyzję o gruntownej modernizacji wszystkich zakupionych składów. W maju 2008 został rozstrzygnięty drugi przetarg na wykonanie modernizacji (pierwszy został oprotestowany przez jednego z oferentów). Przebudowa polega m.in. na zamianie środkowego członu bez drzwi, na niskopodłogowy (dla osób niepełnosprawnych), całkowicie własnego projektu, z parą drzwi po każdej stronie. Drzwi są odkładane na zewnątrz, dzięki czemu tramwaj posiada szerokie, wygodne wejścia, przyspieszające wymianę pasażerów. Po dodaniu drzwi pojazd posiada pięcioro drzwi z każdej strony. Oba czoła składu są wymieniane na nowe, o nowoczesnym wyglądzie (z przednimi, giętymi panoramicznymi szybami) oraz wymianie ulegają siedzenia na nowoczesne, plastikowe. Montowany jest monitoring oraz klimatyzacja w kabinie motorniczego. Tramwaj może zabrać łącznie 226 osób.

Jeden używany tramwaj Dortmund, po remoncie i modernizacji, kosztuje Gdańsk ok. 550 000 zł (nowy, współczesny tramwaj kosztuje ok. 7 500 000 zł). Przebudowy wykonało przedsiębiorstwo Modertrans Poznań, które wygrało przetarg. Tramwaj po przebudowie nosi nazwę Moderus Beta MF 01 (N8C). Pierwszy „Dortmund” po przebudowie wyjechał na gdańskie tory 19 maja 2009 .

Jeden z tych składów tramwajowych został pomalowany na zielono – w barwy Lechii Gdańsk.

Typ N8S/M8SEdytuj

Typ N8S - wagony tramwajowe produkowane przez firmę MAN SE w latach 19761977 jako N6S (dwuczłonowe, sześcioosiowe), zmodernizowane w latach 19921993. Są to wagony dwukierunkowe – przy normalnej eksploatacji drzwi z lewej strony są wyłączone i zablokowane .

Napęd wagonu stanowią dwa silniki Siemens o mocy 125 kW każdy, zbudowane są na dwu wózkach napędowych – wagony 8-osiowe, mają cztery wózki (dwa skrajne napędowe i dwa środkowe toczne). W trakcie modernizacji został zmieniony wygląd zewnętrzny, jak i również wnętrze wagonów. Wyposażenie elektryczne wykonane jest przez firmy Siemens i Kiepe[2]. Wyposażenie mechaniczne wykonały firmy MAN i Düwag. W trakcie modernizacji za przegubem wstawiono specjalnie zaprojektowany człon z niską podłogą i drugim przegubem, łączącym drugi człon wagonu[3]. Ponieważ wagony są dwukierunkowe, posiadają dwa kompletne stanowiska motorniczego (kabiny zamknięte z regulowanym ogrzewaniem) oraz dwa automatycznie podnoszone i opuszczane odbieraki prądu typu BS 80/V (1Fb 80/VIII/g/E) Stemmann.

Sterowanie rozruchem i hamowaniem odbywa się pośrednio poprzez układ elektroniczny SIMATIC z funkcją kontroli i przeciwdziałania poślizgom wagonu wraz z automatycznym sterowaniem piasecznicami. W każdym członie zamontowano po dwie nagrzewnice nadmuchowe sterowane w poszczególnych członach automatycznie z układów kontroli temperatury i cztery wentylatory dachowe. Do ładowania akumulatorów i zasilania silników wentylatorów i nagrzewnic zamontowano przetwornicę wirującą. Hamulec postojowy sterowany jest hydraulicznie przy pomocy zwalniaków typu HZY 3/7-II firmy Hanning&Kahl. Oświetlenie wewnętrzne zasila napięcie 24V.

We wrześniu 2006 rozpoczęto eksploatację wagonów w Krakowie . Obecnie w eksploatacji znajduje się 11 sztuk. Planowane jest sprowadzenie z Norymbergi kolejnych sztuk. Dla wagonów przeznaczony jest przedział numeracji od #3001 do #3011. Tramwaje typu N8S-NF mają zezwolenie na przejazd Tunelem Krakowskiego Szybkiego Tramwaju i czasami obsługują linię 5,a często pojawiają się też na liniach 9, 10, 12 i 40. Są to pierwsze tego typu tramwaje eksploatowane w Krakowie.

Zobacz teżEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki