Fandom

Tramwaj Wiki

Tatra T3

274strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Szablon:Tramwaj

Tramwaje (40).jpg

Tatra T3 to oznaczenie tramwaju wytwarzanego w różnych odmianach w latach 1961 - 1990 w zakładach ČKD w Pradze w Czechach.

KonstrukcjaEdytuj

Tramwaj T3 jest następcą wozów Tatra T1 i Tatra T2 opartych na konstrukcji PCC. Jest to główny typ tramwaju eksploatowanego w Czechach i na Słowacji, a także najliczniejszy typ tramwaju na świecie (wyprodukowano 13991 wagonów silnikowych i 122 doczepne).

T3 to jednokierunkowy wóz konstrukcji stalowej, wyposażony w troje drzwi składanych harmonijkowo oraz charakterystyczne siedzenia z laminatu. W Czechach mówi się na nie czasem "Sanie Lenina".

Od lat 80. poddawano go różnym modernizacjom - w tym np. dodanie układu tyrystorowego oszczędzającego prąd.

OdmianyEdytuj

  • T3 (1369 sztuk) - dla Czechosłowacji
  • T3SU (11368 sztuk) - dla ZSRR
  • T3SUCS (911 sztuk) - dla Czechosłowacji
  • T3D (250 sztuk) - dla NRD
  • T3YU (46 sztuk) - dla Jugosławii
  • T3R (50 sztuk) - dla Rumunii

Odmiany oznaczone inaczej (np. T3M, T3R.P) to oznaczenia wozów zmodernizowanych przez przedsiębiorstwa komunikacyjne we własnym zakresie.

Wagony doczepne B3D (121 sztuk) eksportowano do NRD, a B3YU (4 sztuki) do Jugosławii.

T3SUEdytuj

Tatra T3SU.jpg

Tatra T3SU w Moskwie

800px-Tatra T3A.jpg

Wagony T3SU z pantografami typu pałąkowego w Rydze

Tatra T3SU – to oznaczenie odmiany wozu tramwajowego T3 dla ZSRR.

Po zaakceptowaniu wozów T2SU ZSRR postanowił zamówić następcę tych wagonów. Zakłady ČKD w Pradze wyprodukowały wóz T3SU jako następcę tramwaju T2SU. Pierwsze egzemplarze zostały dostarczone w 1963 roku do Moskwy, a następnie do innych miast w ZSRR.

Pierwsze tramwaje tego typu nie różniły się zasadniczo od Tatr T2SU. Jedną z niewielkich różnic była zabudowana kabina motorniczego, oraz dwoje harmonijkowych drzwi (wozy produkowane od 1976 roku zostały jednak wyposażone w troje drzwi). Kolejną różnicą było zastosowanie mocniejszych grzejników.

Tramwaje T3SU to wozy, wyprodukowane w rekordowej liczbie 11 368 sztuk. Pomimo ich podeszłego wieku nadal są one eksploatowane.

T3YUEdytuj

Tatra T3YU to oznaczenie odmiany wozu Tatra T3 produkowanej dla dawnej Jugosławii. Pierwszy wagon tego typu powstał w 1967 roku. Wagon różnił się od wozu T3 pantografem zainstalowanym na drugiej sekcji.

Pierwszy egzemplarz testowany był w Sarajewie . W trakcie testów pantograf przeniesiono na przód wozu. Jednak 46 egzemplarzy dostarczono do miasta Osijek, gdzie eksploatowane są do dziś. W trakcie eksploatacji uległy one drobnym modernizacjom (m. in. montaż połówkowego pantografu). Tramwaje T3YU eksploatowane w Osijeku od wozu prototypowego różnią się pantografem zamontowanym na przedzie tramwaju oraz wózkami przystosowanymi na rozstaw torów 1000mm.

Zobacz teżEdytuj

Tramwaje wyprodukowane przez zakłady ČKD w Pradze
Klasyczne (T): T1T2T3 (T3R, T3RF) • T4T5 (T5A5, T5B6, T5C5) • T6 (T6A2, T6A5, T6B5, T6C5) • T7 (T7B5)
Przegubowe (KT, RT): K1K2K5KT4KT8D5 (KT8D5N) • RT6 (RT6N1, RT6S) • RT8D5
Doczepne (B): B3B4B6A2

Więcej w Fandom

Losowa wiki