Fandom

Tramwaj Wiki

Sanok SW1

276stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Szablon:Tramwaj

Sanok SW1 - tramwaj produkcji austriackiej. W 1882 r. otwarto w Krakowie linię tramwaju konnego. W związku z planowaną jej elektryfikacją w lipcu 1900 r. zamówiono w zakładzie Sanowag 20 wagonów wąskotorowych. SW1 posiadał rozstaw szyn 900 mm. Szyny tej szerokości używano jedynie w Krakowie i Tarnowie. W grudniu 1900 r. dotarło do Krakowa pierwsze sześć wagonów. W 1901 r. dokonano elektryfikacji sieci tramwjowej. W 1902 r. zamówiono kolejne 10 wagonów. Ostatni dotarł w marcu 1903 r. W 1913 r. otwarto w Krakowie pierwszą linię normalnotorową. Kasacje wagonów SW1 rozpoczęto jesienią 1934 r. W styczniu 1945 r. w związku ze zbliżającym się frontem ostatnie dwa wagony SW1 miały być załadowane na wagony kolejowe w celu wywiezienia do Niemiec. Jednak krakowskim motorniczym udało się je uratować. Zostały ukryte w stodole niedaleko Niepołomic. Do ruchu powróciły w styczniu 1947 r. W 1953 r. zlikwidowano w Krakowie ostatnią wąskotorową linię tramwajową. Wagony wywieziono do Elbląga, gdzie po zmianie wózków na rozstaw 1000 mm były eksploatowane do 1970 r.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki