FANDOM

Linia tramwajowa nr 1
Annopol — Banacha
3012-1
Tramwaj linii 1 na ulicy Odrowąża w Warszawie
Dane ogólne
LokalizacjaWarszawa
Data uruchomienia1905
OperatorTramwaje Warszawskie sp. z o.o.
Dane techniczne
Czas przejazdu45 – 51 min
ZajezdniaZajezdnia MPK
Rozstaw szyn1435 mm
Liczba przystanków34
Tabor
Tabor współczesny105N2k/2000, 116Na
Przebieg linii

K1 Annopol
S Toruńska
S Kondratowicza
S Poborzańska
S Rembielińska
S Julianowska
S Bolesławicka
S Budowlana
S Pożarowa
S Staniewicka
S Rondo Żaba
S Namysłowska
S Rondo Starzyńskiego
S Wybrzeże Helskie
S Most Gdański
S Park Traugutta
S Dworzec Gdański
S Baseny Inflancka
S1 Rondo Radosława
S Powązkowska
S Niska
S Cmentarz Żydowski
S1 Dzielna
S Żytnia
S Okopowa
S Muzeum Powstania Warszawskiego
S Rondo Daszyńskiego
S Plac Zawiszy
S Ochota-Ratusz
S Plac Narutowicza
S Wawelska
S Och-Teatr
S Bitwy Warszawskiej 1920
K2 Banacha

Linia tramwajowa nr 1 (Warszawa) – linia tramwajowa zwykła, która kursuje z Annopola na Banacha. Linię obsługują zajezdnie Mokotów i Żoliborz.

HistoriaEdytuj

Linia "1" powstała w 1905 roku, jako linia tramwaju konnego. Jej powstanie bezpośrednio wiązało się ze zmianą oznaczeń linii tramwajowych – dotychczasowe "kolory" zastąpione zostały przez oznaczenia liczbowe. "Jedynka" zastąpiła linię białą, łączącą rogatki powązkowskie z Mokotowem.

Tramwaje konne kursowały na tej linii przez trzy lata, do 1 sierpnia 1908 roku. Wówczas oznaczenie "1" przyjęła nowo uruchomiona ósma linia tramwaju elektrycznego i połączyła pętlę Powązki (IV Brama) trasą przez ul. Dziką, ul. Muranowską, Nalewki, Franciszkańską, Miodową, Krakowskie Przedmieście i pl. Trzech Krzyży z Placem Unii Lubelskiej. Linia kursowała bez zmian do 1920 roku, kiedy to wydłużono ją na południe do pętli u zbiegu ul. Puławskiej z ul. Dolną, a w 1924 do pętli Wierzbno. W 1932 roku linię wydłużono wzdłuż ul. Powązkowskiej aż do pętli Powązki (Elbląska), a w 1937 wzdłuż ul. Puławskiej na Służew. W 1939 roku dokonano modyfikacji trasy na Muranowie, gdzie linia "1" pojechała ul. Bielańską przez pl. Teatralny, zamiast ul. Miodową. Działania II wojny światowej wymogły zawieszenie linii 8 września 1939 roku.

Linia "1" została ponownie uruchomiona 4 kwietnia 1940 roku – linia kursowała jako jednokierunkowa z Powązek Wojskowych ul. Dziką, ul. Gęsią, ul. Franciszkańską i ul. Muranowską z powrotem do ul. Dzikiej na Powązki Wojskowe. Jeszcze w tym samym roku, w październiku, zmieniono charakter linii i przedłużono ją do Placu Teatralnego, zaś w listopadzie, po utworzeniu getta, skierowano ją przez pl. Bankowy i wydłużono przez pl. Mirowski, ul. Wolską i ul. Skierniewicką na Czyste. Na początku czerwca 1941 roku linię skrócono jeszcze do Powązek-IV Bramy, po czym 15 czerwca 1941 roku ją zlikwidowano, a jej trasę przejęły linie 10 i 14.

Dnia 22 sierpnia 1943 roku ponownie uruchomiono "1" na trasie z pętli Młynarska przez ul. Wolską, ul. Chłodną, ul. Graniczną, ul. Marszałkowską oraz ul. Puławską na Wierzbno. Na początku 1944 roku wydłużono ją do pętli Wawrzyszewska. Kursowanie zawieszono w dniu wybuchu powstania warszawskiego, 1 sierpnia 1944 roku.

Po wojnie linię "1" uruchomiono 20 czerwca 1945 roku na trasie z Kawęczyńskiej-Bazyliki przez ul. Ząbkowską, ul. Targową i ul. Grochowską na Wiatraczną, była to pierwsza odbudowana linia tramwajowa – długość trasy wyniosła 5 215 metrów, obsługiwana była przez 7 pociągów. Jeszcze w tym samym roku, po uruchomieniu linii 3, "jedynkę" skierowano wzdłuż ul. Radzymińskiej do pętli Radzymińska. W 1949 roku, w związku z przekuwaniem torów na nowy rozstaw, linia "1" została zlikwidowana, uruchomiono ją ponownie 11 czerwca 1950 roku na nowej trasie z Pelcowizny przez ul. 11 Listopada i Most Śląsko-Dąbrowski na Staszica, w 1954 roku przedłużonej do pętli Koło.

Do 1959 roku linia kursowała al. Świerczewskiego, jednak po otwarciu 21 lipca 1959 roku tzw. "Trasy Starzyńskiego", czyli ciągu ulic Starzyńskiego – Most Gdański – Buczka, linię "1" skierowano przez Most Gdański i Marchlewskiego (zamiast przez Most Śląsko-Dąbrowski) i dalej własną trasą na Koło, w 1960 roku skierowano ją przez ul. Okopową, natomiast w 1963 roku wydłużono wzdłuż ul. Marywilskiej aż do tzw. starej pętli Żerań Wschodni. Bez zmian dotrwała do 17 października 1971 roku, kiedy to w związ ku z otwarciem nowej linii tramwajowej przez Bródno skierowano ją ul. Rembielińską i ul. Annopol na nową pętlę Żerań Wschodni.

Linia kursowała następnie bez większych zmian aż do 1998 roku, kiedy to najpierw 5 stycznia została skrócona do Annopola, zaś 5 października wydłużono ją nowo otwartą trasą tramwajową przez ul. Radiową i ul. Powstańców Śląskich na Nowe Bemowo. Następna zmiana trasy miała miejsce 2 stycznia 2006 roku, kiedy to w ramach optymalizacji ruchu tramwajów linię "1" skierowano na nową trasę z Annopola nowym odcinkiem przez ul. Towarową i ul. Grójecką na Banacha. Taka trasa bez większych zmian funkcjonuje do dzisiaj, w międzyczasie, w latach 2010-2011 funkcjonowały również podjazdy do Żerania Wschodniego.

TrasaEdytuj

Annopol – Annopol – Rembielińska – Matki Teresy z Kalkuty – Odrowąża – Starzyńskiego – Most Gdański – Słomińskiego – Okopowa – Towarowa – Grójecka – Banacha – Banacha

BibliografiaEdytuj

Treści na tej stronie pochodzą z encyklopedii Warszawikia, dostępne są na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike License 3.0 (Unported).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki