Fandom

Tramwaj Wiki

Linia tramwajowa nr 13 (Poznań)

274strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Linia tramwajowa nr
13
Junikowo — Starołęka
Modertrans Tatra RT6 MF06 AC.jpg
Linia nr 13: Modertrans/Tatra RT6 MF06 AC
Dane ogólne
LokalizacjaPoznań
Data uruchomienia1943
Data likwidacji(zawieszona)
OperatorMPK Poznań
Dane techniczne
ZajezdniaForteczna
Rozstaw szyn1435 mm
Tabor
Tabor współczesnyTatra RT6 MF06 AC
Przebieg linii

Linia 13 Poznań.png

Linia tramwajowa nr 13 - linia tramwajowa kursująca obecnie na trasie Junikowo-Starołęka.

Historia Edytuj

Linię nr 13 uruchomiono 1 marca 1943 roku na trasie Ostroroga (Friedrich List Strasse) - plac Sapieżyński (Gerichitsplatz).

Po wojnie pierwsze tramwaje oznaczone "szczęśliwym" numerem zaczęły kursować po ulicach Poznania 21 kwietnia 1948 na trasie Stary Rynek - ulica 27 Grudnia - Most Uniwersytecki - ulica Grunwaldzka - ulica Ostroroga.

Na Rataje Edytuj

22 lipca 1952 otwarto trasę tramwajową na Rataje (przez most Juliana Marchlewskiego, obecnie Królowej Jadwigi). Całą budowę ukończono jednak dopiero 10 września. Na nową trasę skierowano linię nr 13, przedłużając ją na Rataje.

Przystanek końcowy znajdował się na miejscu współczesnego Ronda Rataje. Odcinek dwutorowy sięgał do wysokości ulicy Pleszewskiej. Odcinek za przejazdami międzytorowymi używano jako tory odstawcze. Używano ich do czasu zbudowania torów odstawczych na Budziszyńskiej, zlikwidowano je w latach 90.

13N Edytuj

15 marca 1953 uruchomiono w Poznaniu nocną komunikację tramwajową wykorzystując trasy czterech linii dziennych: 1N, 4N, 8N oraz 13N.

Szablon:Czytaj więcej

W roku 1954 linię 13 przedłużono z pętli Ostroroga do pętli Pogodno (znajdującej się w pobliżu skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Palacza) zmieniając nieco jej trasę, którą poprowadzono przez most Teatralny.

Na Starołekę Edytuj

17 marca 1955 tramwaje bezpowrotnie zniknęły ze Starego Rynku. 19 lipca tramwaje zaczęły kursować trasą na Starołękę. Tory łączyły trasę na Rataje (obecne Rondo Rataje), wiodły przez zabudowania byłej wsi Rataje, wzdłuż nasypu ul. Rataje (obecnie Zamenhofa) do pętli na Starołęcę (na wysokości obecnych zakładów Lechia, obecnie nazywana "Stomil"). Linia nr 13 kursowała więc na trasie Junikowo - Grunwaldzka - most Uniwersytecki - Czerwonej Armii - Strzelecka - Rataje - Starołęcka - Starołęka o długości 11,8 km.

Do Fortecznej Edytuj

Kolejne wydłużenie "trzynastki" (do trasy o długości 13,1 km) nastąpiło 21 lipca 1967 po otwarciu, budowanej od roku 1966, trasy w osi ulicy Starołęckiej od pętli przy zakładach Lechia do ulicy Fortecznej. "Starą" pętlę przemianowano na "Starołęka Stomil" (używana jest ona do dzisiaj).

Zmiany w śródmieściu Edytuj

W październiku 1967 roku wprowadzono ruch jednostronny na ulicy Czerwonej Armii na odcinku od ulicy Lampego (Gwarna) w kierunku Alei Marcinkowskiego. Ruch w drugą stronę odbywał się ulicą 27 Grudnia. Zmieniono w związku z tym trasy tramwajów w śródmieściu.

W roku 1973 zakończono przebudowę Kaponiery i skrzyżowania przy moście Teatralnym. Linia 13 zaczęła kursować w stronę śródmieścia przez most Uniwersytecki i ulicę Czerwonej Armii (obecnie Świętego Marcina), a w drugą stronę przez Fredry, Most Teatralny i Roosevelta.

Przez most św. Rocha Edytuj

15 sierpnia 2007 oddano do użytku trasę tramwajową prowadzącą przez most św. Rocha.

Zmianie uległa m.in. trasa linii 13, która dzięki nowej trasie omija węzeł w pobliżu AWFu, jadąc ulicami Podgórną oraz Dowbora–Muśnickiego.

Wiadukt na ulicy Grunwaldzkiej Edytuj

Z dniem 5 listopada 2012, w związku z kolejnym etapem budowy wiaduktu na skrzyżowaniu ulicy Grunwaldzkiej, Smoluchowskiego i Jawornickiej, zawieszono kursy tramwajów linii nr 13 (jej funkcję przejmie linia nr 15)[1].

Moderusy Beta na trasie 13-tki Edytuj

17 maja 2011 roku na trasę linii nr 13 trafił pierwszy poznański Moderus Beta - przegubowy tramwaj w 25% niskopodłogowy[2].

Źródła Edytuj

  1. Zmiany w układzie linii tramwajowych od 5 listopada 2012 roku. Budowa wiaduktu na skrzyżowaniu ulicy Grunwaldzkiej, Smoluchowskiego i Jawornickiej.
  2. Moderus Beta wyjechał na trasę
Licencja Creative Commons
Ikona Creative Commons AttributionIkona Creative Commons Share Alike
Ten artykuł pochodzi z Poznańwikii i został tam udostępniony na licencji Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 Unported.

Więcej w Fandom

Losowa wiki