FANDOM

thumb|250px|right|Tragiczny wypadek w Poznaniu w 1993 roku
Plik:Katastrofa1993.JPG

Katastrofa tramwajowa w Poznaniu - wypadek tramwajowy który wydarzył się 8 września 1993 roku w Poznaniu.

Przebieg wypadku Edytuj

Około godziny 14:00 skład dwóch wagonów 105N 110 + 109 jechał poznańską ulicą 28 czerwca 1956 roku, obsługując linię 10. Dojeżdżając do skrzyżowania z ulicą Pamiątkową motorniczy nie zmniejszył prędkości do przepisowych 10 km/h - efekt był tragiczny. Skład wyskoczył z szyn na przestawionej w lewo (w ulicę Pamiątkową) zwrotnicy. Pierwszy wagon z impetem uderzył w ścianę budynku. Drugi wagon dopchnął go, miażdżąc wnętrze wraz z pasażerami. Na pomoc poszkodowanym ruszyli przypadkowi przechodnie i klienci pobliskiej restauracji "Metalowiec". Pierwszy wagon był całkowicie zmiażdżony i pogięty, drugi prezentował znacznie mniejszy poziom zniszczeń. Po chwili na miejsce katastrofy przybyła straż pożarna i pogotowie.

W sumie w katasrofie zginęło 7 osób, a ponad 50 zostało rannych.

Jedną z wersji wypadku jest to że motorniczy nie ograniczył prędkości, ponieważ chciał dogonić i spisać numery rejestracyjne Żuka który chwilę wcześniej ściął lusterko pierwszego wagonu.

Jedyną "pamiątką" po wypadku jest drugi wagon tramwaju feralnego składu o numerze 109, który do dziś jeździ po ulicach Poznania. Po niezbędnych naprawach podczepiono go jako drugi do składu 108+107. Kiedy zakończono eksploatację składów trójwagonowych, odczepiono wagon numer 107 i w takiej postaci skład 108+109 jeździ do dzisiaj.

Miejsce wypadku wzbudza emocje do dziś. W latach pięćdziesiątych "wyskakiwały" tu doczepki skręcających wozów. Dziś zwrotnica nadal jest przekleństwem mieszkańców okolicznych kamienic. Tramwaje wyjeżdżające i zjeżdżające do zajezdni na Madalinie wywołują drgania w domach i bardzo hałasują. Zwrotnica jest remontowana co kilka dni, głównie w nocy. Do dziś tramwaje muszą tu zwalniać.

Winnego tragedii motorniczego skazano na trzy lata pozbawienia wolności.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki