Fandom

Tramwaj Wiki

KTM-5

274strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Szablon:Tramwaj 71-605 - wysokopodłogowy wagon tramwajowy produkcji radzieckiej. Pierwszy prototyp tramwaju został zbudowany w 1963 r. w UKWZ, a produkcja seryjna trwała od 1969 do 1992 roku. Ten model tramwaju produkcji UKWZ znany jest powszechnie jako KTM-5, która była jego oficjalną nazwą do lipca 1976, gdy ZSRR ustaliła wspólne nazewnictwo wagonów. Otrzymał on wtedy oznaczenie 71-605.

KTM-5, KTM-5MEdytuj

Zewnętrznie KTM-5 są bardzo podobne do wozów LM-57 i T3. Dwa prototypy zostały wysłane do Czelabińska, ale po służbie tam przez jakiś czas w 1965 roku wróciły do fabryki, powody takiej decyzji nie zostały wyjaśnione. Prawdopodobnie problem leży w początkowej awaryjności, w porównaniu z seryjnie produkowanych w tym czasie wozami KTM/KTP-2.

W połowie 1960 roku w Związku Radzieckim zmieniła się "moda" na zewnętrzne konstrukcje tramwajów.Moda na zaokrąglone przody wozów została porzucona na rzecz bardziej prostej i kanciastej konstrukcji.

W 1970 roku opracowano tyrystorowy system dla tramwajów KTM-5, który był testowany na prototypowym wozie KTM 5MT . KTM-5MT nie jest wykożystywany w ruchu liniowym, po przeprowadzeniu testów został wysłany do fabryki w celu usunięcia wad konstrukcyjnych.

KTM-5m3 (71-605)Edytuj

Po wydaniu około sześciu KTM-5M jednocześnie w kilku miastach, spłonęły tramwaje. Bylo to spowodowane łatwo palnym materiałem. W rezultacie, w 1971 r. rozpoczęto wymianę tworzywa sztucznego na metal. Jednak tylko 60% wozów zostało przekształconych w UKWZ, reszta została przebudowana samodzielnie przez przewoźników.

Do końca 1980 przewoźnicy zaczęli się martwić o tym, że UKWZ produkuje już przestarzały model. W rezultacie,zakłady UKWZ musiały podjąć pewne kroki w celu modernizacji 71-605, zastępując hałaśliwą przetwornicę wirującą przetwornicą statyczną, co znacznie zmiejszyło hałaśliwość wozu. To wystarczyło, aby w czerwcu 1989 r.można było rozpocząć pdodukcję nowej modyfikacji "A". Pierwszy 71-605А został zakupiony do Prokopiewska. Niemniej jednak, UKWZ zaczęły produkcję 71-608, na którego rzecz produkcja 71-605А została ukończona w 1992 roku.

Na "europejski" tor w Rostowie nad Donem (1435 mm) w 1990 UKWZ produkowane były odmiany KTM-5U z dostosowanymi do nietypowego rozstawu torów w Rosji wózków.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki