FANDOM

GT6-80C

Karlsruhe1040
Tramwaj GT6-60C w Karlsruhe

Dane ogólne
Producent DUEWAG
Okres produkcji 1983–1989
Miejsce produkcji Flag of Germany Düsseldorf, Berlin
Dane techniczne
Liczba członów 2 lub 3
Długość 28 400 mm mm
Szerokość 2650 mm mm
Wysokość TEST mm
Masa 42 000 kg %
Prędkość maks. 80 km/h
Wnętrze
Liczba miejsc siedzących 92
Liczba miejsc stojących 91 -{m}-

GT6-80C to oznaczenie niemieckiego wagonu tramwajowego, produkowanego przez firmę Waggon Union z Berlina oraz przez DUEWAG dla przedsiębiorstwa Verkehrsbetriebe Karlsruhe i Albtal-Verkehrs-Gesellschaft. Pierwsze 20 tramwajów powstało w latach 1983–1984 w zakładach Waggon Union, 20 następnych w 1987 w DUEWAGu. W 1989 w DUEWAGu zmontowano jeszcze 5 wagonów.

KonstrukcjaEdytuj

Konstrukcja GT6-80C wywodzi się od tramwajów serii DUEWAG B. Dwuczłonowy wagon jest dostosowany do obsługi wysokich peronów. Pudło opiera się na wózkach Jakobsa. Wagony te mają 2,65 m szerokości, co czyniło GT6-80C tramwajem o 25 centymetrów dłuższym od dotychczas eksploatowanych w Karlsruhe. Wymagało to dostosowania infrastruktury. W przeciwieństwie do lekkiego pojazdu szynowego typu DUEWAG B, tramwaj został zaprojektowany jako jednokierunkowy i ma drzwi tylko po jednej stronie. Wewnątrz znajduje się tylko jedna kabina motorniczego, z tyłu umieszczono jedynie niewielki pulpit manewrowy.

Osprzęt elektryczny przeznaczony jest do sieci trakcyjnej o napięciu 750V. Wagony tego typu wyposażone są w automatyczne sprzęgi Scharfenberga, co umożliwia łączenie ich w składy. Również dzięki temu istnieje możliwość połączenia tramwaju typu GT6-80C z innymi typami, takimi jak np. DUEWAG GT8-80C.

Tramwaje tego typu są dostosowane do eksploatacji jako szybki tramwaj, jednym z przystosowań jest rozwijanie wysokiej prędkości (do 80km/h) oraz zastosowanie specjalnej podłogi bez schodków, umożliwiającej wejście do wagonu z poziomu wysokiego peronu.

W niemieckim systemie oznaczania klas wagonów GT6-80C jest oznaczony jako wagon 2. klasy. Rozwinięciem konstrukcyjnym tego tramwaju jest typ DUEWAG GT8-80C.

ŹródłoEdytuj

  • 25 Jahre Stadtbahnwagen „Typ Karlsruhe“. In: Der Weichenbengel. 3, 2008, Szablon:ISSN, S. 46–53.
  • Axel Reuther: Album der deutschen Straßenbahn- und Stadtbahnfahrzeuge. 1948–2005. GeraMond, München 2005, ISBN 3-7654-7141-0.
  • Klaus Bindewald: Die Albtalbahn: Geschichte mit Zukunft. Von der Schmalspurbahn zur modernen Stadtbahn. verlag regionalkultur, Ubstadt-Weiher 1998, ISBN 3-929366-79-7.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki