FANDOM

Amsterdamskie wagony tramwajowe typu 1G/7G
3-7G.JPG
2G 586 (odrestaurowany) i 7G 724 przed amsterdamską stacją Sloterdijk w ostatni dzień marca 2004.
Liczba, szt. 160
Serie 551 - 587, 602 - 724
Producent Beijnes, Siemens AG, Werkspoor, Düwag
Lata produkcji 1957 - 1968
Lata wycofywania 1990 - 2004
Długość 1-3G: 23,40 m,
4-7G: 23,50 m
Szerokość 1-3G: 2,25 m,
4-7G: 2,35 m
Wysokość 1-2G: ?,
3-7G: 3,10 m
Wysokość podłogi 885 mm
Masa 1-2G: 27,0 t,
3G: 26,9 t,
4-5G: 28,2 t,
6-7G: 29,6 t
Rozstaw 1.435 mm
Silniki 4 x 50 kW = 200 kW
Prędkość maks. 50 km/h
Miejsca siedzące 1-2G: ?,
3-7G: 62
Miejsca stojące 1-2G: ?,
3G: 62,
4-7G: 90

Beijnes 1G-2GEdytuj

Konstrukcja Edytuj

Wagony od 1G do 2G to jednokierunkowe, jednostronne, trójczłonowe nierozłączalne zespoły wagonowe, wyposażone w sześć par drzwi. Pudło jest osadzone na 3 wózkach skrętnych, z których 2 są napędowe, a 1 toczny. Charakterystyczny wygląd zewnętrzny zawdzięcza umieszczonej na dachu nad kabiną motorniczego nieproporcjonalnie dużej tablicy z numerem linii i kierunkiem oraz obłym kształtom. Po pewnym czasie amsterdamskie 1G i 2G przebudowano na trójczłonowe, wstawiając dodatkowy człon miedzy dwa dotychczasowe.

Beijnes 3G-7GEdytuj

Konstrukcja Edytuj

Wagony od 3G do 7G to jednokierunkowe, jednostronne, trójczłonowe nierozłączalne zespoły wagonowe, wyposażone w pięć par drzwi. Pudło jest osadzone na 4 wózkach skrętnych, z których 2 są napędowe, a 2 toczne. Charakterystyczny wygląd zewnętrzny zawdzięcza umieszczonej na dachu nad kabiną motorniczego nieproporcjonalnie dużej tablicy z numerem linii i kierunkiem oraz obłym kształtom. Ciekawą pozostałością jest system graficznego przedstawiania kierunku linii, wykorzystujący różne kombinacje kolorów. Wewnątrz wagonu jest ciasno ze względu na dominujące podwójne siedzenia. Przedział motorniczego podobnie jak w niemieckich wagonach GT8 i GT6 oddzielony jest plastikową kabiną. Tramwaje ze względu na bardzo niewydolną wentylację latem stają się utrapieniem dla pasażerów. Również drzwi tramwaju są bardzo wąskie, przez co kłopoty mają osoby podróżujące z dzieckiem w wózku. Pojazd wyposażono w hamulec elektromagnetyczny szynowy, tarczowy elektryczny (postojowy) i ręczny.

Beijnes 3GEdytuj

Beijnes 3G (Beynes 3G) (pol. pot. Holender) – typ tramwaju produkowanego od roku 1961 przez holenderską firmę Beijnes Waggonfabrik. Wagony typu 3G występują w jednakowej wersji. Jest to kontynuacja produkcji pojazdów 1G, oraz 2G powiększonych o środkowy człon w celu zwiększenia możliwości przewozowych dla GVB Amsterdam (Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam).

Historia Edytuj

W 1957 dostarczono do Amsterdamu pierwsze dwuczłonowe wagony 1G. W kolejnych latach konstrukcję unowocześniano oznaczając kolejne wagony symbolem 2G. W związku z niewystarczającą pojemnością ww. wagonów dołożono do nich środkowy człon. Od 1961 firma Beijnes produkowała już tylko trójczłonowe pojazdy oznaczane 3G. W latach 90. zużyte już tramwaje postanowiono przekazać jednemu ze wschodnioeuropejskich miast. Początkowo próbowano sprzedać je Pradze. Brak zainteresowania ze strony Czechów spowodował, iż większość z nich trafiła do Poznania uzupełniając tym samym braki taborowe.

Beijnes 3G w Poznaniu Edytuj

Borykające się z niedoborem taborowym Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Poznaniu w latach 1991-1995 otrzymało w darze wagony 1G i 2G[1] . Łącznie sprowadzono 20 sztuk z czego do służby liniowej trafiło 17. W 2003 dokupiono 11 wagonów 3G zastępując nimi wyeksploatowane 1G oraz 2G. Tramwaje obsługują głównie linie 2,3,4,6,7,8,9,11,18,26 Tramwaje do 28 grudnia 2010 stacjonowały w zajezdni przy ul. Gajowej na Jeżycach, a obecnie stacjonują w zajezdni przy ulicy Madalińskiego, w której stacjonują także poznańskie Duewagi GT6 oraz Duewagi GT8, potocznie zwane Helmutami. 4 czerwca 2011[2] roku Poznań oficjalnie pożegnał Beijnesy. Wysłużone tramwaje zostaną zastąpione przez nowocześniejszy tabor. W Poznaniu pozostanie jedna sztuka Beijensa 3G jako zabytek (#805), druga trafi do miłośników komunikacji w Amsterdamie (miasta w którym zakupiono te tramwaje).

PrzypisyEdytuj

  1. Poznański Portal Komunikacyjny - KM-Poznan.pl Strona Główna
  2. Szablon:Cytuj pismo

Więcej z Fandomu

Losowa wiki